Bloggen

Syns du inte, finns du inte

Det är ingen nyhet att det är viktigt för många företag att befinna sig på olika sociala kanaler, speciellt om man som företag vill växa och synas. Detsamma gäller den som har ambitionen att bli en författare som kan leva på sina verk. För syns man inte så finns man inte. Jag har dessutom läst att idag är allt fler förlag och agenturer mer intresserade av hur en författares närvaro ser ut på de olika sociala plattformerna än tidigare. Om jag förstår detta rätt så innebär ju det att detta även spelar en viss roll om du bli antagen eller inte. Stor följarskara innebär med all sannolikhet hög försäljning. Är du redan ett etablerat namn i media är det givetvis bättre. Och visst, det är ingen nyhet att kända personer har en förtur även hos många förlag då förlagens ambition är att sälja bra – det är ju det som gör att de kan fortsätta sin verksamhet. Men vad innebär detta för den aspirerande succéförfattaren?

Korta svaret är att många känner en stress eller uppgivenhet. Du ska inte bara skriva bra, du ska också vara rolig och underhållande eller åtminstone intressant nog för att fler ska vilja följa just dig. För en del kommer detta enkelt medan för andra är det som att springa mot en svärm ilskna bin.

Här sitter jag (Michelle) helt osminkad i motljus med en kaffe nära munnen. Lagom trött, lagom glad.

Nu, kanske mer än någonsin, måste man vara mer personlig än tidigare. Håller du med? Samtidigt som det är helt fantastiskt att så många får ge ut sina manus i olika format så innebär det ju också att vi är många fler som tävlar om läsarnas uppmärksamhet. Och detta kan vara tufft. Riktigt tufft. Det är inte heller en kvick bransch. En bok kan ta minst ett år från att den antagits av ett förlag till att den är till försäljning för potentiella läsare. De digitala förlagen är något snabbare. Men många författare blir inte rik på sin första bok eller andra, eller tredje (tvinga mig inte att fortsätta). Så många gånger vill man som skrivande person gärna ge ut fler böcker per år om det är möjligt – du ska ju även hinna skriva ett flertal manus för att ens ha något att publicera.

Vad försöker jag säga? Jo, jag känner mig lite vilsen på de sociala kanalerna – och då har jag tidigare arbetat som Social Media Manager för Storytel en gång i tiden. När det handlar om att sälja ett företag och dess produkter känns det mer självklart vad man ska posta och visa upp. Men vad gör man när den du ska sälja är … du själv? Med handen på hjärtat, jag vet inte alltid vad jag ska posta på Instagram som är den kanal som jag skulle påstå att jag är mest aktiv på. Det känns som att det är lätt att försvinna bland mängden av alla andra som försöker synas där. Hur sticker man ut? Vad vill andra läsa? Vad gör man?

Det är viktigt att visa att man är med i spelet för att ens ha en chans, det är tydligt. För som jag sa tidigare; Syns man inte, finns man inte.

Hur tänker du?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *